اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Saturday, September 27, 2008



اتحادیه اروپا مقررات جدید مهاجرت را اعلام کرد



وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد دستورالعمل هایی موافقت کرده اند که امکان مهاجرت غیرقانونی را سخت تر اما شرایط را برای مهاجرت و پناهندگی نیروی کار متخصص بهتر می کند.
اما اتحادیه اروپا همچنان بر سر زمان به اجرا درآمدن مقررات جدید و صدور کارت آبی برای نیروی کار متخصص اختلاف نظر دارد.
امسال قایق های گشت اتحادیه اروپا بالغ بر 20 هزار نفر را که سعی داشته اند از آفریقا و از طریق دریای مدیترانه وارد اروپا شوند، متوقف کرد.
این در حالی است که امسال همچنین شمار بی سابقه ای توانسته اند خود را از آفریقا به جزیره سیسیلی در ایتالیا و همچنین مالتا در اسپانیا برسانند.
بر اساس پیمان مهاجرت که امروز (25 سپتامبر)، در بروکسل منتعقد شد، دولت های اتحادیه اروپا قول داده اند که بر خلاف گذشته و آنچه در ایتالیا و اسپانیا رخ داده است، به مهاجران غیرقانونی به طور گروهی اجازه ورود ندهند و برای اخراج این مهاجران منابع خود را یکجا کنند.
این پیمان که ماه آینده در کشورهای اتحادیه اروپا تصویب می شود قدرت سیاسی و نه قانونی خواهد داشت.
اونا لونگسکو، گزارشگر بی بی سی در امور اروپا می گوید با توجه به پیرتر شدن جمعیت اروپا این پیمان از جمله راه را برای جذب پرستاران و مهندسان کامپیوتر از کشورهای در حال توسعه هموار می کند.
وزیران کشور اتحادیه اروپا همچنین با طرحی موافقت کردند که براساس آن برای نیروی کار متخصص مهاجر به این منطقه کارت آبی صادر شود.
گزارشگر بی بی سی می گوید کارت آبی اروپا رقیبی خواهد بود برای کارت سبز آمریکا چون با داشتن این کارت نیروی کار متخصص مهاجر راحت تر به بازار کار راه می یابد.
اما جمهوری چک تاکید داشته است که تا زمانی که آلمان و اتریش حاضر نشوند تمام محدودیت هایی را که برای مهاجران کاری از اعضای جدید اتحادیه اروپا در نظر گرفته اند، لغو نکنند، طرح صدور کارت آبی نباید به اجرا درآید.



Sunday, September 07, 2008




«روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان متوقف شد»


کميسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اعلام کرد که روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان از ایران تقریبا متوقف شده است.
آنتونيو گوترس همچنین خواستار اقدام گسترده تر برای افزايش بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان به کشورشان شد.
وی این مطالب را روز یکشنبه در تهران و در نشست مطبوعاتی مشترک با مدير کل امور اتباع و پناهندگان وزارت کشور ايران ابراز داشت.
نزديک به ۴.۵ ميليون نفر در ۳۰ سال گذشته که افغانستان درگير جنگ بوده است، به پاکستان و ايران مهاجرت کرده اند.
پس از حمله آمريکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ به افغانستان و سرنگونی طالبان، بخشی از مهاجران افغان به کشورشان بازگشتند که اين روند به دليل اوج گيری خشونت ها و ناامنی اجتماعی اقتصادی تقريبا متوقف شده است.
آنتونيو گوترس، کميسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، گفت شمار مهاجرانی که به کشورشان باز می گردند، در حال حاضر «بسيار بسيار کم» شده است.
وی گفت: «اهمیت بسیاری دارد که دولت افغانستان و جامعه جهانی به شدت در افغانستان سرمايه گذاری کنند تا شرايط برای افزايش دوباره بازگشت داوطلبانه (پناهندگان افغان) فراهم شود.»
به گفته مقام های ايرانی افزون بر ۹۰۰ هزار پناهنده ثبت شده افغان، هزاران نفر نيز در ايران به صورت غير قانونی زندگی می کنند.
کميسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، همچنین ايران را برای «سخاوتمندی» در پذيرش پناهندگان افغان ستود؛ ايران هم اکنون پذيرای نزديک به ۹۰۰ هزار پناهنده ثبت شده است.
از آنتونيو گوترس پرسيده شد که آيا با توجه به افزايش خشونت ها در افغانستان امکان افزايش بازگشت پناهندگان به کشورشان است که وی در پاسخ گفت: اوضاع امنيتی در تمام مناطق افغانستان يکسان نيست.
طی سال ۲۰۰۸ ، حمله های انتحاری، بمب گذاری بر سر راه کاروان های نيروهای بين المللی و تحرک نظامی طالبان در افغانستان افزايش يافته است.
کميسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان همچنين گفت: به باور وی، توقف تقريبی بازگشت پناهندگان افغان به کشورشان «بيشتر به شرايط اقتصادی و اجتماعی مربوط است تا به شرايط امنيتی.»
آنتونيو گوترس همچنين از يک برگزاری يک کنفرانس بين المللی در ماه نوامبر در کابل خبر داد که به موضوع بازگشت پناهندگان و ادغام آنها در جامعه اختصاص دارد.
به گفته مقام های ايرانی، افزون بر ۹۰۰ هزار پناهنده ثبت شده افغان، هزاران نفر نيز در ايران به صورت غير قانونی زندگی می کنند.
ايران سال گذشته در طرح گسترده ای را برای اخراج مهاجران افغان به کشورشان به اجرا درآورد که با نارضايتی کابل همراه بود. مقام های افغان می گويند زير ساخت های اين کشور هنوز پاسخگوی بازگشت شمار زيادی از پناهندگان افغان به کشورشان نيست.
همچنین در برخی موارد، گزارش هایی از «برخورد نامطلوب» ماموران ایرانی با آوارگان افغان در این طرح منتشر شده که با اعتراض برخی از گروه های طرفدار حقوق بشر نیز همراه بوده است.
تقی قائمی، مديرکل امور اتباع و پناهندگان وزارت کشور ايران، نيز گفت: «در طول پنج ماه گذشته، ۱۸۹ هزار نفر از اتباع غير قانونی از ایران اخراج شده‏اند.»
بر اساس ارزيابی های کميساريای عالی امور پناهندگان حدود سه ميليون پناهجوی افغان در ايران و پاکستان زندگی می کنند و حدود دو ميليون پناهجوی عراقی هم در اردن و سوريه هستند.
مديرکل امور اتباع و پناهندگان وزارت کشور ايران افزود: «تنها ۸۸ پناهنده افغان در سال ۸۷، داوطلبانه از ايران رفتند و دليل این کاهش، نبود زمينه تشويق برای بازگشت است.»
او اضافه کرد :« به آقای گوترس پيشنهاد داديم که برای اين افراد در کشورشان مسکن و شغل ايجاد شود تا آنها برای بازگشت تشويق شوند.»
به گفته تقی قائمی، در حال حاضر ‪ ۲۱۶»‬هزار نفر از دانش آموزان افغانی در مدارس ايران ثبت نام کرده اند و هيچ محدوديتی برای تحصيل ندارند و تا زمانی که در ايران هستند، مي توانند به تحصيل بپردازند.»
وی افزود: «هم اکنون هفت ‬هزار نفر از اتباع افغانستان و عراق از دانشگاه ها فارغ التحصيل شده اند و چهار هزار نفر ديگر مشغول تحصيل هستند .»
مديرکل امور اتباع و پناهندگان وزارت کشور ايران، شمار پناهندگان عراقی را که داوطلبانه به کشور خود بازگشته اند، بسيار بيشتر از مهاجران افغان دانست و گفت: ‪ ۷۲۰»‬عراقی طی پنج ماه گذشته از ايران خارج شده اند و تعدادی نيز هم اينک منتظر بازگشت به عراق هستند.»



Saturday, September 06, 2008



«پناهندگان افغان بيشتری به کشورشان بازگردند»
رییس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز شنبه در تهران، خواستار افزایش تلاش ها برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان به افغانستان شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس کمیساریای عالی پناهندگان، توقف نسبی روند بازگشت پناهندگان افغان به کشورشان را با بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان مرتبط دانست.
رییس کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل متحد، همچنین روز شنبه در تهران، آنچه را «سخاوتمندی» ایران در پذیرش پناهندگان افغان توصیف کرد ستود.
در حال حاضر، حدود ۹۰۰ هزار پناهنده افغان ثبت شده در ایران زندگی می کنند و نزدیک به دو میلیون تن از آنها در پاکستان هستند.
در پی سه دهه جنگ در افغانستان، نزدیک به چهار و نیم میلیون افغان که به کشورهای ایران و پاکستان پناه برده بودند از زمان سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱، بازگشت به کشور خود را آغاز کردند.



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R