اتحاديه پناهندگان ايرانی

(I.U.R) سوئيس

لینکستان
Sunday, July 23, 2006



امتناع جمهوری اسلامی از پذیرفتن پناهجویان اخراج شده از سوئد
رادیو فردا
بنا به گزارش سایت اینترنتی فارسی زبان استکهولمیان، محمد عطارباشی، پناهجوی 20 ساله که برای دومین بار با خانواده خود به ایران اخراج شده بود، باردیگر از ایران به سوئد عودت داده شد. خانواده او در سال 2001 وقتی محمد 15 سال داشت به سوئد نقل مکان کرده بودند ولی در سال 2003 حکم اخراج آنها صادر شد. دو هفته پیش تلاشی که برای دومین بار برای اعزام آنها به ایران صورت گرفت، ناکام ماند. . پدر محمد به سرهنگ مسئول در فرودگاه گفت اگر خانواده او به ایران پذیرفته شوند، همه پناهجویان مقیم سوئد بازگردانده می شوند. افسر ایرانی نیز اعلام کرد هر که را به ایران بیاورند پذیرفته نمی شود مگر اینکه از سفارت ایران در سوئد گذرنامه گرفته باشند، به این ترتیب خانواده محمد و چهار مامور پلیس سوئد و مترجم سوئدی آنها روز چهارشنبه گذشته بعد از گذراندن سه ساعت و 50 دقیقه در خاک ایران به سوئد بازگشتند





پليس ويژه مهاجرت در انگليس تشكيل مي‌شود

دولت انگليس اعلام كرد ، طرح جديدي را براي تاسيس پليس ويژه مهاجرت بنام "نيروي كنترل مرزي" و استقرار آن در بنادر و فرودگاه‌هاي اين كشور به زودي به اجرا مي‌گذارد.
"جان ريد" وزير كشور انگليس در مصاحبه با شبكه "جي.ام.تي.وي" گفت: براي مبارزه با مهاجرت غيرقانوني به نيروي پليس با تجربه‌تر ، قدرتمندتر ، تاثيرگذارتر و آشكارتري احتياج داريم و هفته آينده منابع مورد نياز نيروي كنترل مرزي را افزايش مي‌دهيم.
وي با اعلام اينكه تعداد پناهجويان واردشده به انگليس در چند سال گذشته ‪ ۷۲‬درصد كاهش يافته است، افزود: نظام بررسي تقاضاهاي پناهندگي در انگليس در چند سال اخير به صورت چشمگيري بهبود يافته و روند بررسي پرونده‌هاي پناهجويان از ‪ ۲۲‬ماه به هشت هفته كاهش يافته است.
با اين حال "شوراي پناهندگان" انگليس از طرح وزارت كشور براي تاسيس نيروي پليس ويژه مهاجرت انتقاد كرد.
اين نهاد مدني اعلام كرد كه هزينه تاسيس اين نيروي جديد مي‌تواند صرف بهبود كيفيت نظام بررسي تقاضاهاي پناهجويان در انگليس شود.



Monday, July 17, 2006


حمله "ناكسل"ها به يك اردوگاه در هند، ‪ ۱۷‬كشته بر جاي گذاشت

خبرگزاري رسمي هند(پي.تي.آي) روز دوشنبه اعلام كرد: در حمله افراد گروه "ناكسل" به يك اردوگاه پناهجويان در منطقه "دنته وادا ديستك" واقع در ايالت "چاتيسگر" هند، ‪ ۱۷‬نفر كشته و ‪ ۷۰‬نفر زخمي شدند.
اين خبرگزاري به‌نقل از يك مقام پليس افزود: در دو حمله ناكسل‌ها كه يكي براي گمراه كردن نيروهاي امنيتي و ديگري بمنظور حمله به‌اردوگاه پناهجويان صورت گرفت، ‪ ۸۰۰‬ناكسل شركت داشتند.
بر اساس اين گزارش، ناكسل‌ها هنگام فرار، ‪ ۲۰‬عضو خانواده‌هايي را كه در اين اردوگاه زندگي مي‌كردند با خود بردند.
اين اردوگاه با جمعيت چهار هزار نفر، براي در امان ماندن مردم منطقه از حملات ناكسل ها، توسط دولت ايالتي ايجاد شده است.
گروه ناكسل كه عمدتا متشكل از روستاييان و اقشار بسيار ضعيف و كم درآمد هستند،با هدف ايجاد عدالت اجتماعي و نيز تقسيم اراضي كشاورزي با دولت‌هاي ايالتي و مركزي هند در حال جنگ هستند.
ناكسل‌ها هم‌اكنون در ايالت‌هاي "آندراپرادش"، "بيهار"، "اوريسا"، "بنگال غربي" و "چاتيسگر" هند فعاليت مي‌كنند.






باوجود فشارهای روزافزون مقامهای ایرانی طرح بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان به کشورشان با شکست روبرو شد
معاون وزیرکشور جمهوری اسلامی چندی پیش شمار مهاجران افغان را یک میلیون و 900 هزار تن اعلام کرد. این آمار نشان می دهد که طرح بازگشت داوطلبانه افغانها که قرار بود تا پایان خردادماه سال جاری پایان یابد با شکست روبرو شده است. از سوی دیگر فشارها بر افغانهای ساکن در ایران روز بروز بیشتر می شود. خانم کریمی یک مهاجر افغان در ایران در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: اولین مشکل مهاجران مساله ثبت نام فرزندان در مدرسه است. یک زن دیگر افغان می گوید اولین فشاری که آوردند هیچ افغانی را سرکار نمی پذیرند. گفته می شود 800 هزار کودک در ایران متولد و بزرگ شده اند. این نسل دوم حتی سرزمین مادری شان را ندیده اند.



Friday, July 14, 2006


نماينده سوييس خواستار همكاري بيشتر براي مهار هجوم پناهندگان آفريقا شد

"والتر فوست" نماينده سوييس در "نشست بين‌المللي مهاجرت و توسعه" در مراكش خواستار همكاري‌هاي گسترده تر براي مهار هجوم پناهندگان آفريقايي شد.
در اين نشست بين‌المللي كه به درخواست اسپانيا و مراكش و با حضور نمايندگان كشورهاي آفريقا و اروپا در "رباط" برگزار شد، شركت‌كنندگان در مذاكرات دو روزه خود اقدامات جديدي براي مقابله با اين مشكل را تصويب كرد.
اين اقدامات شامل "مراقب‌هاي شديدتر مرزي و مبارزه با قاچاق انسان و گسترش همكاري‌هاي موثرتر" براي كنترل روند مهاجرت و پناهنگي از كشورهاي آفريقايي است.
به گزارش روز چهارشنبه پايگاه اطلاع رساني سوييس، فوست همچنين خواستار آن شد كه كشورهاي پذيرنده، به كمك‌هاي خود براي اشتغال پناهندگان ادامه دهند و به حقوق مدني آنان احترام بيشتري بگذارند.



Thursday, July 13, 2006



پناهندگان ایرانی در طرح شکایتشان به دادگاه بین المللی علیه دولت تُرکیه برنده شدند. قضاوت اشتباه سازمان پناهندگی ملل متحد محکوم گردید.
دادگاه حقوق بشر ُاروپا در اِستراسبورگ در تاریخ ٢٢ ژوئن ٢٠٠٦، حکم نهایی خود را در مورد شکایت "د. و دیگران علیه ترکیه (شماره ٢٤٢٤٥̸٠٣) منتشر کرد. دادگاه متفق القول اعلام کرد که اجرای حکم دپورت شاکیان به ایران تقض ماده ٣ تعهدنامۀ حقوق بشر اروپا خواهد بود. دادگاه هچنین بدون ذکر دلیل امر بررسی شکایات دیگری را که شاکیان در مورد ماده ١٣ و ١٤ تعهدنامه مذکور طرح کرده بودند غیرضروری اعلام کرد. شاکیان آقای "د"، همسرش خانم "س"، و فرزندشان "پ" شهروندان ایرانی هستند که از سال ١٩٩٩ به ترکیه پناهنده شده اند. آنها در ٤ اُوت ٢٠٠٣ پس از اینکه دولت ترکیه حُکم دپورتشان را صادر کرد، به دادگاه اُروپا شکایت نمودند. این حُکم بدنبال رد درخواست پناهندگی شان از سوی کُمیساریای عالی ملل متحد در اُمور پناهندگان (کُمیساریای عالی) و آگاه کردن مقامات ترکیه از این موضوع صادر شده بود.



Monday, July 10, 2006


بعلت ترس ناشی از دیپورتشان به ایران فراخوان به اعتصاب غذا





مصاحبه با داریوش اقبالی در باره پناهندگی
داریوش اقبالی، خواننده قدیمی موسیقی پاپ، که در سالهای اخیر فعالیت شدیدی برای کمک به پناهندگان ایرانی در خارج از کشور انجام داده است در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید از هموطنان خواهش می‌کند در باره خارج شدن از کشور مطالعه کنند و با آگاهی دست به اقدام بزنند. وی می‌افزاید اکثر پناهنده‌ها بدون دانستن قوانین کشورها، از ایران خارج می‌شوند. وی می‌افزاید در این دوره از تاریخ ایران بیشترین شمار هموطنان دارند از کشور خارج می‌شوند ولی به علت بی‌اطلاعی مدتها پشت در ادارات مهاجرت منتظر جواب می‌مانند. کشورهای اروپائی دارند حساس ودقیق برخورد می‌کنند و قوانین کنوانسیون 1951 ژنو به کلی زیر پا گذاشته شده است. وی می‌افزاید اگر جوان‌ها برنامه نداشته باشند، مثل هموطنان دیگر که از دریا و کوه و کمر خود را به خارج رساندند با مشکل روبرو می‌شوند وسالها در راه می‌مانند. وی می‌افزاید در ترکیه، که همجوار ایران است، پناهنده نمی‌پذیرد و کسانی هستند که 15 سال است غیرقانونی آنجا زندگی می‌کنند.





یک پناهجوی ایرانی بر اثر سکته مغزی در ترکیه درگذشت
مصاحبه با نماینده پارلمان ترکیه
رسانه های ترکیه تصاویر یک پناهجوی ایرانی را منتشر کردند که بر اثر سکته مغزی در میدان یکی از شهرهای شمالی ترکیه به زمین افتاده بود و دو کودک خردسالش بر سر جسد او گریه می کردند. شهاب خلیلی پناهجوی سی و پنج ساله اهل سنندج که مدت 5 سال بود به همراه دو فرزند 9 ساله و شش ساله خود در شمال آنکارا در انتظار انتقال به کشورهای پناهنده پذیر بسر می برد بعد از ظهر شنبه بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست داد. محمد یلدریم نماینده شهر کاستانونو در پارلمان ترکیه با دیدن این تصاویر تکان دهنده مخارج کفن و دفن این پناهجو و نگهداری از کودکان را بر عهده گرفت. وی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: این یک شهروند ایرانی است که از دست رژیم گریخته. همه ما باید قدر این جمهوری لائیک را که آتاتورک به ارث گذاشته بدانیم. رئیس جمهوری اسلامی باید این عکس ها را ببیند و دریابد که با چه سیستمی کشور را اداره می کند.



Thursday, July 06, 2006




اخبار تکمیلی مربوط به تحصن چهار پناهجوی ایرانی و تجارب کار

تیز تر شدن جبهه گیری های سیاسی بر سر پناهجویان ایرانی در شهر Lünen آلمان

28.06.06 - سایت انتگراسیون - حنیف حیدر نژاد مددکار اجتماعی ، مشاور امور پناهندگی و مهاجرینروز20 ژوئن چهار پناهجوی ایرانی که در یکی از ساختمانهای پناهجویان در شهر Lünen زندگی می کردند حاضر به تخلیه دادوطلبانه اتاقهای خود نشدند. شهرداری واداره خارجیان شهر دلیل می آورند که بخاطر صرفه جوئی در هزینه ها می خواهند همه پناهجویان مجرد را از هایم ( ساختمان) های مختلف ، در یک ساختمان متمرکز کنند. ازاوائل ماه ژوئن اداره خارجیان و شهرداری شهر Lünen به چهار تن از پناهجویان یرانی در هایم Auf dem Ringe ابلاغ کرده بودند که باید وسائل خود ار جمع کرده و هر چهار نفر به یک اتاق 24 متری در هایم جدید Alstedder Straße نقل مکان کنند. استدلال شهرداری شهر این بود که این چهار پناهجو باید اتاق های خود را تخلیه کنند زیرا قرار است یک خانواده جدید را به جای آنها منتقل کنند.



Wednesday, July 05, 2006


روزنامه نگار بوشهری پیگیر قتل های زنجیره ای در پی فشار به آمریکا پناهنده شد
روزنامه نگاری که بدلیل افشاگری در هفته نامه سیاسی نسیم جنوب و فشار مقامهای جمهوری اسلامی به ترکیه گریخته بود با کمک یک گروه مخالف حکومت ایران توانست با ویزای پناهندگی وارد خاک آمریکا شود. محسن برغنداری روزنامه نگار 27 ساله اهل بوشهر در نتیجه پی گیری قتل های زنجیره ای و پس از گفتگو با بازماندگان پروانه و داریوش فروهر از سوی مقامها تحت فشار و تعقیب قرار گرفت. وی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: از من تعهد گرفته بودند که حق ندارم به هیچ عنوان مطالبی در هیچ کجا چاپ کنم. به من پیشنهاد همکاری داده بودند. وی می گوید بیشتر خبرهایی که منعکس می شود در ارتباط با بازداشت ها و سرکوب ها در تهران است در حالیکه در شهرستانها هم مشکلات بسیاری وجود دارد



Tuesday, July 04, 2006



سازمان ملل يك اردوگاه پناهندگان ليبريايي در ساحل عاج را تعطيل كرد

كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل متحد روز دوشنبه با صدور بيانيه‌اي از تعطيل شدن اردوگاه پناهندگان ليبريايي "تابو" در ساحل عاج خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ابيجان، دراين بيانيه آمده است: تقريبا تمام اين پناهندگان در شهر تابو يا روستاهاي اطراف مستقر شده‌اند.
اردوگاه تابو كه در ‪ ۵۰۰‬كيلومتري غرب ابيجان قرار دارد دو هزار و ‪۴۰۰‬ نفر از اتباع ليبريا را در خود جاي داده بود.
جنگ‌هاي داخلي در ليبريا كه ‪ ۱۴‬سال به طول انجاميد و در سال ‪ ۲۰۰۳‬با انعقاد پيمان صلح به پايان رسيد هزران كشته و مجروح بر جا گذاشت.



Monday, July 03, 2006



"امید را از دست مدهید"
کمیسریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در پیامی ساده از پناهندگان و افراد فراری در سراسر جهان خواسته است
که امید خود را هرگز از دست ندهند.
آنتونیو گوتره، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از مردم جهان خواست که تلاش کنند تا پناهندگان و افراد فراری هرگز امید خود را از دست ندهند.
آقای گوتره گفت: "در 55 سال گذشته کمیسریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با همدستانش به بیش از 50 میلیون نفر از افرادی که از محل زیست خود جدا شده بودند، کمک کرد تا زندگی خود را از سر بگیرند. این فعالیتها در بیش از 100 کشور جهان ادامه دارد. ولی متاسفانه امروز بیش از 5 میلیون پناهنده طی پنج سال و یا بیشتر از این، و برخی از آنها حتی بیش از دهساله ها در تبعید به سر می برند. پاینده داشتن امید همه این افراد وظیفه هر یک ماست."



Sunday, July 02, 2006


پناه‌جويان كرد، سازمان ملل را به‌حل مشكلاتشان فراخواندند

پايگاه اينترنتي روزنامه الزمان چاپ لندن روز شنبه نوشت: بيش از ‪۳۲۰‬ آواره سوداني و كرد از جمله ‪ ۱۴۰‬كودك ، ‪ ۷۶‬زن و‪ ۳۰‬مرد مسن، مقامات عراق و كميسارياي عالي امور آوارگان سازمان ملل را به حل و فصل مشكلات خود فراخواندند.
براساس اين گزارش، افراد مزبور اكنون در منطقه مرزي عراق و اردن در وضعيت بلاتكليف به سر مي‌برند و تيم كاري جمعيت هلال احمر عراق از اوضاع آنان در اردوگاهي كه بيش از يك سال و نيم در آن اقامت دارند، ديدن كرد.
پناه‌جويان مزبور در گفت‌وگو بااين روزنامه فرامنطقه‌اي گفتند: كميسارياي سازمان ملل به ما قول داده است تا با فراهم كردن زندگي امن و يا سفر به يك كشور ثالث و يا بازگشت به كشورهايمان به مشكلاتمان خاتمه دهد، اما همه اين وعده‌ها تا كنون بي‌پايه و اساس بوده‌است.
"اكبر عزيز" يكي از پناهندگان مزبور در همين رابطه گفت: كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل به ما قول داد كه از منطقه "طاش" واقع در غرب "الرمادي" به شهر "سليمانيه" منتقل كند اما به وعده خود عمل نكرد و ما را به منطقه‌اي صخره‌اي و خشك انتقال داد كه با نزديك‌ترين روستا در شهر سليمانيه صدها كيلومتر فاصله دارد.
وي افزود: ما از اين منطقه به اردوگاهي واقع در مرز عراق و اردن درخواست انتقال داديم تا بتوانيم صداي خود را به جامعه بين‌الملل برسانيم اما تمام تلاش‌هاي ما با شكست مواجه شد و در اينجا با گرماي تابستان و سرماي زمستان و انتشار ميكروب‌ها و بيماري‌ها دست به گريبان هستيم.



در اين وبلاگ
خانه
تماس با ایمیل @
منشور اتحادیه

NEE

Nichteintretens

entscheid

قطع کمکهای پایه

لوگو

پیوندها

لینکستان ایرانی
بحران
انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان
راديو پارس
پناهندگان ترکیه
Human Rights Activists in Iran
اداره مهاجرت سوئیسBFM
Informationsbund Asyl
Schweizerische Flüchtlingshilfe

آرشيو



 

2003I.U.R